• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 19 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160087
+
-

جام سی‌ام  با هیس

طارمی به نخستین قهرمانی  اروپایی‌اش در لیگ دست یافت  و بازهم هیس نشان داد

جام سی‌ام  با هیس

مهدی طارمی با پیروزی یک بر صفر پورتو در خانه بنفیکا به نخستین قهرمانی‌اش در اروپا دست یافت. او این فرصت را دارد تا اول خرداد ماه در فینال جام حذفی مقابل توندلا یک‌جام دیگر با باشگاه پرتغالی‌اش به‌دست آورد. مهدی به خیل بازیکنان ایرانی مثل علی کریمی، علی دایی، صادق محرمی، سردار آزمون و... پیوست که تجربه قهرمانی در یک لیگ اروپایی را دارند. اگر مجید حسینی هم در ترابزون مانده بود، امسال قهرمان سوپرلیگ ترکیه می‌شد.
   با وجود فصل عالی پورتو به‌دلیل اینکه اسپورتینگ دست‌بردار نبود، قهرمانی این تیم تا یک‌هفته مانده به پایان رقابت‌ها امکان‌پذیر نشد. خوبی این قهرمانی این بود که قطعی شدن در خانه رقیب سنتی یعنی بنفیکا رقم خورد. بارسلونا در این زمین 3 بر صفر باخته بود اما پورتو با گل دیرهنگام زانوسی، یک بر صفر برنده شد تا فاصله با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده به 6امتیاز برسد. پورتو با طارمی، اوانیلسون و لوییس دیاس که در نیم‌فصل این تیم را به مقصد لیگ برتر انگلیس و لیورپول ترک کرد، با 84گل زده و 22گل خورده به لطف پپه بهترین خط حمله و دفاعی فصل را در اختیار دارد.
  گل‌های طارمی در این فصل به عدد20 رسید که فعلا 2‌گل از بهترین رکوردش که در ریوآوه با 18گل فصل را به پایان رساند بهتر است. او 6گل با صدرنشین جدول گلزنان یعنی داروین نونیز فاصله دارد. اوانیلسون و لوییس دیاس که همکار مهدی در خط حمله بودند هرکدام 14گل زدند. شاید اگر دیاس در تیم می‌ماند، الان آقای گل بود. اما او و سرجیو اولیویرا که به آاس‌رم رفت و کورونا که به سه‌ویا منتقل شد، تیم را تنها گذاشتند تا بار اصلی قهرمانی به دوش مهاجم ایرانی بیفتد.
  طارمی در جدول پاس‌گل هم بالانشین است؛ با 13پاس‌گل که به‌اندازه فابیو ویرا (پورتو) و 3پاس کمتر رافا سیلوا (15پاس از بنفیکا) است.
  پورتو در تنها دیدار باقی‌مانده در یکشنبه آینده در دیداری تشریفاتی به مصاف استوریل پرایا می‌رود تا جشن قهرمانی را مقابل هواداران خودی برگزار کند. طارمی در جشن پس از بازی شنبه‌شب هم داشت به دوربین‌ها هیس نشان می‌داد. این کاری بود که او در طول فصل چندبار مجبور شد آن را تکرار کند.

پورتو فصل پیش 80امتیاز جمع‌آوری کرده بود، 5امتیاز کمتر از قهرمان اما امسال در فاصله یک‌هفته مانده به پایان رقابت‌ها 88امتیاز دارد و با یک‌برد دیگر به 91 می‌رسد. اسپورتینگ هم با یک‌برد دیگر به مجموع امتیازاتش در فصل گذشته خواهد رسید، امتیازی که آنها را قهرمان کرده بود.

مجموع بازی‌های طارمی با پیراهن پورتو به 94مسابقه می‌رسد که در آنها 47بار موفق به گلزنی شده و 35پاس‌گل داده و 9کارت زرد هم گرفته. این میزان برای او در پرسپولیس 112بازی، 55گل زده، 21پاس‌گل و 23کارت زرد بود. طارمی یک کارت قرمز در پورتو و یکی در پرسپولیس دریافت کرده.

بازی‌های پورتو را در این فصل بالای 725هزار هوادار در ورزشگاه دراگائو دیدند و میزان مشارکت آنها در ورزشگاه خودی 85.29 بود.

این سی‌امین قهرمانی پورتو در لیگ برتر بود که هنوز 7قهرمانی تا بنفیکای پرافتخار فاصله دارد. اسپورتینگ 19قهرمانی دارد که آخرین آنها فصل پیش به‌دست آمد.


طارمی در 78درصد دقایق ممکن در این فصل لیگ به میدان رفته؛ او در 31‌بازی پورتو در لیگ حضور داشته که در این میان 26‌حضور او به‌عنوان بازیکن فیکس بوده است. او 5‌بار به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفته و 13‌بار هم در جریان بازی تعویض شده است.
در 10‌سال گذشته این بنفیکا بوده که از 2‌رقیب دیگر بیشتر قهرمانی کسب کرده؛ 5جام در برابر 4جام پورتو و یک‌جام برای اسپورتینگ.
میانگین گلزنی طارمی در لیگ هر 117دقیقه یک‌گل و در همه رقابت‌ها هر 143دقیقه یک گل بوده است. او در همه رقابت‌های فصل 3هزارو423دقیقه بازی کرده که 2هزارو343دقیقه آن در لیگ برتر پرتغال بوده.

او با 20گل و 13پاس‌گل روی 39درصد گل‌های پورتو در لیگ تأثیر گذاشته است.

مهاجم ایرانی  در طول 3‌فصل در لیگ پرتغال 95بازی انجام داده؛ 54گل و 33پاس‌گل.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :